5 krachtige openingen voor jouw pitch

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Een krachtige opening van je pitch is daarom van ongekend belang. De meeste mensen hebben hier moeite mee, omdat ze niet gewend zijn om meteen te beginnen met een dreun. Om het je wat makkelijker te maken, helpen we je graag een handje met vijf verschillende openingen voor een vliegende start van jou pitch.

1. Gebruik een indrukwekkend feit
Je kunt indruk maken met feiten in je pitch, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht. Stel, jouw bedrijf produceert washandjes voor de zorgsector. Dan zou de opening van je pitch er als volgt uit kunnen zien:

“Ieder jaar worden er gigantisch veel washandjes gebruikt in de zorg.”

Echter, het is veel krachtiger wanneer je hier een feit aan toevoegt en dit plaatst in een context:

“Ieder jaar gebruiken verpleegkundigen in Nederland ruim 600 miljoen washandjes om patiënten te wassen.”

2. Stel een vraag
Aan het begin van een pitch wil je graag contact maken met je publiek. Een manier om je luisteraars direct te betrekken is het stellen van een vraag. Tip: Gebruik een gesloten vraag. Dit garandeert een kort antwoord, omdat ze simpelweg alleen de keuze tussen ‘ja’ of ‘nee’ hebben. Deze opening wordt wel vaak gebruikt door pitchers op een podium. Wanneer je ‘concurrentie’ hebt, kijk dan goed of je je voldoende onderscheidt door op deze manier te starten.

3. Deel je visie
Heb jij een duidelijke visie en wil je deze delen? Dan zijn dit de magische woorden die je aan het begin van je pitch verwerkt: “Ik geloof”. Wanneer je hardop onderstaande zinnen opleest, merk je gelijk het verschil:

“Ik vind dat…” of “Ik geloof dat…”

‘Geloven’ geeft aan dat er een diepere motivatie aanwezig is, terwijl ‘vinden’ verwijst naar een mening. Bij het gebruik van bovenstaande termen adviseren we wel om eerst je eigen naam en de naam van je bedrijf te noemen, anders komt deze opening wel erg koud op je dak vallen. Tip: Check ook de TedTalk van Simon Sinek als je geïnteresseerd bent om deze opening toe te passen.

4. Storytelling
Ons brein is dol op verhalen. Bij het horen van een verhaal, worden namelijk dezelfde spiegelneuronen geactiveerd als wanneer je de situatie zelf meemaakt. Ook zijn onze hersenen continue op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden, waardoor een verhaal makkelijker onthouden wordt. Als ondernemer kun je storytelling inzetten om je bedrijf te pitchen, zeker als je bedrijf is ontstaan vanuit een persoonlijke behoefte. Let bij het inzetten van storytelling wel op de volgende punten:

  • Creëer een duidelijke hoofdrolspeler, bij voorkeur ben jij dit zelf;
  • Omschrijf de situatie waarin je je bevindt zo concreet mogelijk, inclusief de omgeving. Dus niet: “Ik stond in een verschrikkelijk kleine ruimte”, maar “Daar stond ik dan. In een ruimte van 2 bij 2 meter, zonder ramen en een flikkerend peertje dat amper licht gaf.”;
  • Het probleem dat je omschrijft, moet overeenkomen met de oplossing die jouw bedrijf biedt.

5. Speel in op de actualiteit
Is het jaarverslag net uit en staan daar indrukwekkende gegevens in? Of heeft de pers een week voor je jou pitch gaat houden een interessant opinie stuk geschreven over hetzelfde onderwerp? Gebruik het! Door gebruik te maken van een artikel dat recent is uitgekomen laat je zien dat je je verdiept het in de materie of het desbetreffende bedrijf. Belangrijk is dat het stuk verassend, vernieuwend of anders is en dat de toehoorder zich er in herkent. Hierdoor voelen jou toehoorders zich verbonden met je verhaal en krijg je hun maximale aandacht.

Wil jij van andere pitchers afkijken hoe je deze verschillende krachtige openingen in kunt zetten? Bekijk dan hier voorbeelden van top pitchers of koop tickets. Wil jij zo’n sterke opening wel eens oefenen? Dan is misschien een Workshop Pitchen via de Pitch Academy wel wat voor jou!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *