De 5 D’s van Pitchen: de Stairs to Success

Het maken en structureren van een inhoudelijk goede elevator pitch kan best lastig zijn. Gelukkig zijn wij er om je te helpen! Er zijn talloze manieren en theorieën bedacht over pitchen, maar wij geloven in onze eigen theorie: de Stairs to Success! Deze theorie geeft je handvatten om de eerste stappen te zetten voor een spetterende pitch. Alle 5 de stappen beginnen met een D en daarom zijn ze gemakkelijk te onthouden! Doelgroep, Dreun, Diepte, Daaaag! & Doen:

1. Doelgroep
Stem je pitch af op je publiek
Bedenk van te voren voor wie jij je pitch gaat houden. Waarom zouden zij naar jou luisteren? Of: waarom zouden zij jou ‘kopen’? Bepaal daarnaast je eigen doel vooraf. Wat wil jij met je pitch uiteindelijk bereiken bij deze persoon? Let op: een pitch is geen verkooppraatje. Eerst moet je je publiek enthousiasmeren, pas daarna gaan ze van je kopen.

2. Dreun
Maak impact in het begin van je pitch
“Goedemiddag, wat fijn om hier te zijn. Mijn naam is Hans en we gaan het vandaag hebben over het feit dat veel mensen te laat op hun werk komen.” Dit is een standaard opening die vaak wordt gebruikt. Echter, je hebt maar 8 tot 10 seconden om het publiek aan je te binden. Je eerste kans om het publiek te enthousiasmeren, heb je met een soortgelijke opening dus al verspild. Beter is om met een DREUN te beginnen, zodat je het publiek vanaf het begin aan je bindt. Een ander begin – met meer impact – kan zijn: “80% van ál onze medewerkers komt dagelijks te laat.” Probeer dus bij je opening al de aandacht van de ander te verdienen, door te starten met iets waar hij/zij geïnteresseerd in zal zijn. Er zijn verschillende manieren om een pitch te beginnen met een dreun: benoem een feit, indrukwekkende cijfers, draag een visie uit (“Ik geloof…”) of maak gebruik van storytelling.

3. Diepte
Diep het probleem en je oplossing verder uit
Mensen zijn pas geïnteresseerd in je oplossing, als ze snappen welk probleem jij oplost of welke behoefte je vervult. Start daarom met het probleem en pitch daarna pas je oplossing. Maak je boodschap persoonlijk en vertel niet alleen WAT je doet, maar ook WAAROM. Voorbeelden werken erg goed, omdat mensen zich hier sneller in herkennen.

4. Daaaag!
Een pitch is de start van een dialoog, en geen monoloog
Sluit af met wat je wilt van je toehoorder. Dit verschilt per type pitch. Bij een salespitch zal je de afsluiting natuurlijk richten op de partnership die je voor ogen hebt. En bij een sollicitatie pitch of netwerk pitch is jouw einddoel die ene baan of een vervolggesprek. Wees niet bang om je einddoel heel specifiek te benoemen aan het eind van je pitch: vaak werkt dat het best. En vergeet niet: een pitch is geen verkooppraatje, maar een manier om je publiek te enthousiasmeren over jouw verhaal.

5. Doen
Pitchen leer je door het te doen!
Een goede pitch op papier, maakt jou nog geen pitchkoning(in). Écht goed pitchen leer je alleen door veel te doen. Daarnaast kun je met je verbale en non-verbale communicatie je pitch meer kracht bij zetten. Oefenen kan veilig voor de spiegel, voor je collega’s in de koffiepauze, maar ook je nieuwsgierige tante op een verjaardag kan een prima publiek zijn. Zoek een manier die bij jou past en ga er mee aan de slag. Of zoals wij zeggen: niet lullen, maar pitchen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *